Arduino Les 02 Het Programma

De Arduino™ Onwikkel Omgeving

De Arduino™ ontwikkelomgeving bevat een tekstverwerker voor het schrijven van code. Het scherm is verdeeld in drie horizontale vakken met bovenaan de werkbalk met knoppen voor veelgebruikte functies, daaronder het code vak en daaronder het berichten vak.

 

Een Sketch schrijven.

De software, geschreven met behulp van Arduino™ worden “sketch” genoemd. Deze sketches schrijf je in de tekstverwerker. Sketches worden opgeslagen met de extensie .ino, bijvoorbeeld als hallo_wereld.ino. De tekstverwerker heeft functies voor knippen / plakken en voor het zoeken / vervangen van tekst. Het berichten vak geeft informatie tijdens het opslaan en exporteren en geeft ook aan of er fouten in je code zitten. Nog onder het berichten vak, aan de rechter zijde vind je het type Arduino™ en de seriele poort welke je hebt ingesteld. De bovenste knoppenrij bevat knoppen om een sketch te openen, controleren, uploaden, een aantal instellingen en een knop om de seriële monitor te openen.

 

INFO: Oudere sketches kunnen de extensie .pde hebben. Deze kan je wel gewoon openen in de laatste versies van het programma, maar kan je alleen opslaan met de .ino extentie.

De Knoppenbalk.

Overige commando’s vind je in de vijf menu knoppen: File, Edit, Sketch, Tools, Help. Deze menu’s zijn context gevoelig wat inhoud dat alleen de opties welke relevant zijn uitgevoerd kunnen worden.

Edit
-Copy for Forum
Kopieer de code van je sketch en plak hem kant-en-klaar in een forum.
-Copy as HTML
Kopieer de code als HTML om makkelijker in een website te plakken.

Sketch
-Verify/Compile
Controleer je sketch op fouten.
-Show Sketch Folder
Opent de “sketch-folder”.
-Add File…
Voeg een extra bestand toe aan je sketch. Deze komt als tabblad naast de huidige sketch te staan.
-Import Library
Hiermee voegt je een bibliotheek toe aan uw sketch #include verklaringen kan je invoegen aan het begin van de code.

Tools
-Auto Format
Hiermee wordt uw code mooi opgemaakt.
-Archive Sketch
Archiveert een kopie van de huidige schets in een .zip bestand. Dit archief bestand wordt in de zelfde folder als de sketch geplaatst.
-Board
Selecteer het type experimenteer bordje welke je wilt gebruiken.
-Serial Port
Kies de seriële poort welke je gebruikt.
-Programmer
Voor het selecteren van een programmeer methode bij het programmeren van een board of chip, als je niet via de USB-verbinding wilt programmeren. Normaal gesproken hoeft u dit niet te wijzigen, maar als u een bootloader op een nieuwe microcontroller brandt, moet u dit wel gebruiken.

Geef een reactie